Apakah maksud percaya kepada Allah.
Percaya kepada Allah itu, biarlah sampai kepada tahap tidak dikeranakan dengan
suatu kerna. Tidak disebabkan dengan suatu sebab dan tidak disabitkan dengan
suatu sabit.
Percaya kepada Allah itu, hendaklah tidak dengan beralasan. Kerana Allah itu,
adalah Allah. Yang nyata Allah, yang ghaib Allah, yang zahir Allah, yang
batin Allah, yang awal Allah dan yang akhir pun Allah. Segala-galanya Allah,
kenapa masih tak terlihat Allah.
Tidak ada ruang untuk wujud (ada), ujud (menjadikan) dan maujud (dijadikan)
sifat makhuk. Tidak ada ruang diantara awal dan akhir itu, ditengah-tengahnya
adanya kita.
Percayalah bahawasanya Allah itu, terang yang wajahNya lebih terang dari
cahaya matahari. Dekat mata putih dengan mata hitam, lebih dekat lagi Allah.
Nyatanya ibu bapa kita, sesungguhnya Allah itu lebih nyata dari kedua ibu
bapa kita. Kenapa tak terlihat.
Mengenal, melihat, memandang atau menatap wajah Allah itu, hendaklah dengan
nyata senyata-nyatanya. Tanpa terselindung oleh sesuatu. Allah bukan sesuatu
tetapi zahir pada tiap sesuatu.
Allah tidak ada hijab, tidak ada dinding dan tidak ada tabir, yang boleh
menghalang kita dari menilik, menatap, memandang atau melihatNya. Sebab yang
menjadi terhijabnya kita dari tertilik Allah itu, adalah kerana kita masih
mengadakan “sifat keakuan”.
Percaya kepada Allah itu, hendaklah sampai sehingga kepada tahap tidak ada
dalil. Kerana segala-galanya itu, adalah wujudnya Allah. La Maujud Bilhaqki
Illalah.
Apakah maksud atau beriman kepada Al-Quran.
Maksud beriman kepada Al-Quran itu, adalah hendaklah kita mendahului Allah
berbanding diri kita. Quran itu adalah kalam Allah. Kalam Allah itu, adalah
perkataan Allah. Bermaknanya di sini, hendaklah kita mendahului kata-kata
atau ketetapan Allah, berbanding kata kita atau ketetapan akal kita. Bilamana
kita beriman kepada Al-Quran, bermakna kita dikehendaki mendahului ketetapan
Allah, berbanding ketetapan ketetapan yang kita tetapkan.
Apa yang terjadi atas kita itu, hendaklah kita tahu yang bahawasanya
ketetapan kata Allah itu, telah mendahului kejadian apa yang berlaku. Sebelum
kita rugi dalam perniagaan, sebelum kita putus kasih, sebelum bercerai atau
sebelum kita mati itu, sesungguhnya Allah sudah merugikan kita sebelum kita
rugi. Sebelum kita putus tunang, putus kasih atau bercerai itu, sesungguhnya
kita telah diputus atau telah diceraikan oleh Allah mendahului putus atau
bercerainya kita. Sebelum kita lahir atau sebelum kita mati, ketetapan Allah
itu, telah mendahului kita. Sebenarnya sebelum kita lahir, Allah dan lahirkan
kita dalam ilmuNya.
Sebelum kita mati, sesungguhnya kita itu telah dimatikan Allah, dalam
ilmuNya. Sebelum kita masuk syurga atau neraka itu, sesungguhnya Allah sudah
terlebih dahulu memasukkan kita kedalam syurga atau neraka.
Kata-kata Allah itu, sesungguhnya telah medahulu kata-kata, niat atau
kehendak kita. Maka redha dan ikhlaslah dalam menerima segala cubaan atau
musibah yang berlaku. Beriman kepada Al-Quraan itu, adalah mendahulu
kata-kata Allah berbanding kata-kata kita. Mendahului ketetapan Allah
sebelumnya, berbanding apa yang berlaku.
Mana sebenar-benar Al-Quraan?
Yang kita sebut itu suara atau bunyi suara yang keluarnya dari bibir mulut.
Yang kita baca itu, adalah berupa suratan atau berupa tulisan (dari dakwat)
yang tertulis diatas yang berupa kertas.
Sedangkan Al-Quraan itu, adalah kalam Allah, bahasa Allah, kata-kata Allah,
ucapan Allah dan suara Allah. Yang tidak berhuruf, tidak bersuara, tidak
berjirim dan tidak berjisim.
Adapun yang kita baca itu, adalah berupa kertas yang bertulilsan dengan
dakwat. Dibakar hangus, direndam basah, ditanam dalam, digantung tinggi dan
ditembak tembus. Sedangkan kata-kata Allah itu adalah berupa bahasa
percakapan Allah yang tidak sama dengan suara bibir mulut kita.
Jika Quran itu, bukan seperti suara bibir, bukan seperti tulisan atas kertas,
dimanakah kata-kata Allah yang bernama Quran?
Yang kita sebut itu, suara yang keluarnya dari anggota bibir, adapun
kata-kata Allah itu, tidak sebagaimana suara bibir. Yang kita baca itu,
adalah kertas, sedangkan kata-kata Allah itu, tidak seperti kertas. Manakah
yang dikatakan sebenar-benar Al-Quran (sebenar-benar kata-kata Allah). Atau
dalam bahasa mudah, Al-Quran itu, adalah percakapan Alah. Adapun percakapan
Allah itu, bukan sebagai petuturan bibir mulut, dimana Al-Quran?
Al-Quran atau kata-kata Allah itu, adalah “KUN”, dari perkataan kun itulah,
makanya terjadinya sekalian Alam.
Oleh itu, sekalian Alam inilah “KUN” Allah, kata-kata Allah atau Al-Quran.
Apakah maksud beriman kepada Rasul.
Rasul itu
ertinya pesuruh manakala pesuruh itu pula, adalah orang yang kena suruh.
Adapun maksud beriman kepada Rasul itu, adalah mendahului kena suruh daripada
yang menyuruh.
Maknanya di sini bahawa sebelum kita melakukan sesuatu, sebenarnya kita telah
melakukan sesuatu mengikut kehendak yang menyuruh, yang menyuruh itu,
seungguhnya telah mendahului sebelum segala sesuatu sampai kepada yang kena
suruh.
Kita kena percaya dan penuh yakin bahawa sebelum segalanya sesuatu itu
berlaku atau terjadi, sesungguhnya perlakuan dan kejadian itu, sesungguhnya
telah pun berlaku dan telahpun siap terjadi sebelumnya.
Setelah kita yakin dan penuh percaya kepada rasul (beriman kepada Rasul),
maka hendaklah kita taat, patuh dan mengikut serta mematuhi apa sahaja yang
telah dahulu ditetapkan sebelumnya. Ingatlah bahawsanya kita ini, orang yang
kena suruh (pesuruh), kita ini kuli dan kita ini hanyalah hamba sahaya yang
fakir, yang hanya menurut sahaja apa perintah atau kehendak yang telah
ditetapkan.
Jika diberi sakit, maka sakitlah kita, jika diberi miskin, maka miskinlah
kita, jika diberi musibah, maka azablah kita dan jika diberi mati, maka
matilah kita. selaku yang kena suruh, hendaklah kita patuh kepada apa yang
ditetapkan atas kita.
Bilamana kita percaya kepada pesuruh (yang kena suruh), kita tidak boleh lagi
mengeluh atau merungut dari apa yang telah ditetap dan yang telah ditakdirkan
oleh Allah atas kita.
Apakah maksud percaya kepada Malaikat
Untuk mengenal malaikat, hendaklah terlebih dahulu kita tahu akan
tugas-tugasnya. Setelah kita kenal dan tahu akan tugasnya, barulah kita boleh
kenal dan tahu siapa itu Malikat sebenarnya. Seumpama tugas bagi pasukan
bomba. Pasukan bomba adalah dengan tugas-tugas pemadam api. Pasukan polis
pula menangkap pencuri dan pasukan ambulan pula menyelamat orang sakit dan
sebagainya. Dengan mengenal tugas, maka kita akan kenal tuannya.
Begitu juga Malaikat. Bilamana kita kenal tugas malaikat, maka sudah tentu
kita akan kenal siapa tuannya.
Tugas Malaikat Jibrail itu, adalah menurunkan wahyu. Malaikat Jibrail itu,
jika dikiaskan kepada diri kita, ianya adalah merupakan “akal, fikiran atau
otak”. Yang tugas menanggug pemikiran atau menerima tugasan memikir
sebagaimana tugas Jibrail yang menurun wahyu. Jibrail itu, jika dikiaskan
pada diri kita adalah “akal”.
Malaikat Izrafil itu, tugasnya meniup serunai sanggkala. Serunai Malaikat
Izrafil itu, jika dikiaskan kepada diri kita, ianya adalah berupa (serunai),
anggota “mulut” yang mengeluar suara dari kedua bibir mulut.
Malaikat Mikail pula tugasnya menurunkan hujan. Malaikat Mikail, jika
dikiaskan kepada diri kita, ianya adalah berupa (hujan) “mata” yang menurunkan
air mata.
Manakala Malaikat Izrail pula, tugasnya adalah menarik nyawa. Malaikat
Izrail, jika dikiaskan kepada diri kita, ianya adalah berupa (naik turun
nafas) “hidung” yang menurun dan menaikkan nafas.
Dari itu, kenallah kita akan siapa itu kiasan kepada para Malaikat. Segalanya
ada tafsirannya pada diri kita.
Apakah maksud percaya kepada Qada dan Qadar
Percaya kepada kada dan kadar itu, adalah percaya kepada untung baik dan
untung buruk. Segalanyanya baik dan buruk itu, sesungguhnya adalah datangnya
dari Allah Taala.
Bilamana sesuatu itu datangnya daripada Allah Taala, maka segalanya itu akan
kelihatan baik dan akan jadi segala-galanya cantik.
Jika kereta kita kena langgar, kehilangan wang, kehilangan nyawa anak isteri
sekalipun, kita kena percaya bahawa tiada suatu gerak sekalipun sebesar
zarah, melainkan datangnya gerak itu biar sebesar zarah sekalipun, itu
sesungguhnya adalah datangnya dari kehendak dan keizinan Allah Taala.
Terimalah samaada baik atau buruk, kerana baik dan buruk itu, sesungguhnya
adalah datangnya dari anuggerah dan kurniaan Allah. Bilamana datangnya dari
kurniaan atau anugerah Allah, segalanya akan menjadi nikmat.
.
|